De Apple Car laat langer op zich wachten dan de Cybertruck

Apple is inmiddels al tien jaar ‘bezig’ met de ontwikkeling van een eigen elektrische auto. In al die jaren is er echter nog altijd geen zicht op een lanceerdatum voor de Apple Car. Het project, Titan genaamd, is al een paar keer uitgesteld, aangepast en bijna geannuleerd. Maar, Apple ziet er nog altijd brood in.

Bijna 15 jaar ontwikkeling

Dat wil zeggen, de fabrikant heeft deze week de volgende aanpassingen voor haar eigen elektrische bolide wereldkundig gemaakt en zowaar een jaartal genoemd wanneer we de eerste Apple Car op de weg kunnen verwachten: 2028. Dat is tenminste wat Bloomberg meldt. Ofwel, de ontwikkeling van de Apple EV duurt nu al veel langer dan die van de Tesla Cybertruck en zal uiteindelijk – als alles nu wel volgens planning gaat verlopen – een kleine vijftien jaar na de eerste aankondiging werkelijkheid worden.

Eenvoudiger ontwerp, minder ‘zelfrijdend’

Volgens de informatie van Bloomberg heeft Apple besloten het ontwerp en de (zelfrijdende) functies van haar eerste elektrische bolide te vereenvoudigen. Behalve dat hij dus op z’n vroegst in 2028 op de weg zal verschijnen, laat Apple ook het idee los om er een volledig autonoom rijdende EV van te maken, zonder pedalen en stuur. De Apple Car zoals die nu ontworpen wordt, krijgt wel geavanceerde – level 2+ – rijhulpsystemen, maar die zullen qua functionaliteit meer lijken op de Autopilot van Tesla. De Apple Car gaat er uiteindelijk dus meer uitzien als een ‘gewone’ auto, mét pedalen en stuur dus.

Intussen is er nog altijd niets bekend over hoe de Apple Car er van butien (en binnen) uit gaat zien. Dat is best bijzonder als je bedenkt dat ze er al tien jaar mee bezig zijn. Al zullen ze bij Apple ongetwijfeld al schetsen, of meer definitieve ontwerpen gemaakt hebben. Ze weten ze vooralsnog goed geheim te houden.

apple-car
Er zijn nog geen afbeeldingen of tekeningen van de Apple Car. De afgelopen tien jaar zijn wel diverse concepten gemaakt, maar niet door Apple zelf.

image

Delen op:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Je wordt doorgestuurd naar het volledige artikel