Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er nog (x) vrije plaatsen zijn. Bij Bosch en Cariad, een dochterbedrijf van Volkswagen, vonden ze het wel een goed idee om het parkeren en opladen van een elektrische auto nog iets makkelijker en rustgevender te maken. Daarom presenteerden ze op de CES hun gezamenlijke oplossing hiervoor, met robots.

Automatisch laden en parkeren

Het is een systeem waarmee je je EV automatisch kunt laten inparkeren bij een laadplek in een parkeergarage. Vervolgens zorgt een robot ervoor dat de lader aangesloten wordt en de accu van de EV opgeladen wordt. Is die accu vol, dan koppelt de robot de lader automatisch weer af en rijdt de auto zelfstandig naar een vrije parkeerplaats met behulp van het Cariad Automated Valet Parking systeem.

Zelf kun je tijdens het laad- en parkeerproces lekker blijven winkelen of in een restaurantje de innerlijke mens verzorgen, zonder dat je je verder ergens druk over hoeft te maken voor wat betreft je EV. Omdat de auto na het opladen eigenhandig, geholpen door het systeem en de robot van Bosch en Cariad, afgekoppeld wordt en de laadplek weer vrijmaakt, kun je ook niet worden bestraft met een boete, of straftarief, voor laadpaalkleven.

Bosch en Cariad denken dus dat hier een markt voor is. EV-eigenaren die liever niet zelf een vrije parkeerplaats willen zoeken en het opladen van hun elektrische bolide aan een robot over laten. Veel zal afhangen van het prijskaartje dat straks aan dit systeem gehangen wordt. Niet alleen voor de aanschaf ervan, als meerprijs voor de EV, maar ook de laad- en parkeertarieven. Die robots en de service zullen immers ook betaald moeten worden.

Robot-oplader
Een robot kan straks automatisch de lader aan je EV koppelen.

image

Delen op:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Je wordt doorgestuurd naar het volledige artikel